Kategorier
Evenemang & Föreläsningar

Gabriella Ahlströms föredrag: Från tanke till text – våga börja skriva!

Från tanke till text – våga börja skriva

Här finns en sammanfattning av Gabriella Ahlströms föredrag vid en digital berättarverkstad den 25 maj 2026. Sammanfattningen är gjord av Sara Shamloo Ekblad. 

Presentation

Gabriella Ahlström börjar med att berätta om sig själv. Hon är författare och journalist. Redan som barn ville hon bli författare. Hon studerade litteraturvetenskap på
universitetet. På 1980-talet började hon arbeta som journalist. I slutet av 1990-talet kom Gabriellas första bok. Det var en faktabok. Boken handlar om fotografen Elisabeth Ohlson och hennes fotoutställning Ecce homo. Efter det skrev Gabriella några barnböcker.

År 2009 kom hennes första roman för vuxna. Den heter De oförglömliga. Efter det har hon skrivit tre romaner till. Den senaste kom förra året. Den heter Minne och begär. Gabriella berättar att det ofta går fyra eller fem år mellan böckerna. Förlagen tycker att det är lång tid. Just nu skriver hon på sin femte roman. Gabriella arbetar fortfarande som journalist. Hon leder också samtal. Det är så hon får pengar.

Myter om skrivande

Gabriella berättar att det finns många myter om hur författare arbetar. En myt är att Ernest Hemingway bara kunde skriva när han stod upp. En annan myt är att vissa
författare skriver bäst efter att de har druckit alkohol.

Vardagen med skrivandet

Gabriella skriver oftast hemma i sin lägenhet i Stockholm. Hon sitter vid skrivbordet eller i en fåtölj. Hon tycker om att ha fönstret öppet. Då hör hon ljud från gatan. På våren känner hon doften av syrener.

Gabriella skriver långsamt. Hon tycker att det är svårt att börja. Men när hon väl har börjat är det svårt att sluta.
Gabriella säger att rutiner är viktiga när hon skriver. Hon äter ofta samma soppa eller smörgåsar. Hon dricker mycket kaffe. Hon gör samma yogaövningar. Hon går också samma promenad.

Tips för att skriva

Författare börjar skriva på olika sätt. Många börjar med att skriva kort om personerna i berättelsen. Sedan skriver de själva berättelsen. Många skriver först klart hela texten. Efteråt går de tillbaka och ändrar. Gabriella gör inte så. Hon börjar inte med att skriva om personerna.

Hon skriver inte heller klart hela texten på en gång. I stället skriver hon ett stycke i taget. Ändå tipsar hon andra om att fortsätta skriva och inte stanna upp för mycket. Gabriella tipsar också om att läsa böcker om ämnet man skriver om. Det kan också vara bra att göra studiebesök. När Gabriella skrev om en läkare följde hon med en läkare under en arbetsdag.

Att skriva om sig själv

Många författare skriver böcker om sina egna liv. Gabriella har inte skrivit en bok om sitt eget liv. Men hon har använt saker från sitt liv i sina böcker. Hon har till exempel skrivit om en mamma med två söner. Gabriella har själv två söner. Men Gabriella är inte mamman i boken.

Föredraget avslutades med en frågestund där Gabriella svarade på frågor om sitt skrivande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.